NMBS zorgt voor rust binnen Ternat.

Eigenlijk ben ik de NMBS zeer dankbaar. Misschien zijn er nog mensen die deze maatschappij van openbaar nut dankbaar zijn maar waarschijnlijk om andere redenen. Omdat ze hen misschien elke dag stipt naar hun werk brengen of omdat ze regelmatig een “sorrypas” cadeau krijgen.

Neen, ik ben de spoorweg oprecht dankbaar omdat ik compleet zen word van hun dienstregeling. Ik ben van plan dit positieve gevoel met hen te delen. Het is eens wat anders dan op zijn kop krijgen wegens stakende of late treinen. NMBS brengt rust in mijn bestaan. Voor mij geen stress aan mijn lijf, van het Groenewoud zong het al. Op gelet ‘van’ met kleine letter, Raymond heeft wat Hollands bloed.

Deze morgen nog echt van genoten. Hoe gaat het op zaterdag: naar de winkel zoals iedereen! De steenweg stelde me wat teleur want ik was eigenlijk vrij snel aan de overweg, den bareel zoals ze hier zo mooi zeggen. Normaal heb ik al een paar rustgevende pauzes gehad door de rituele processie op de steenweg. Doch driewerf helaas zonder wachttijd aan “den ijzeren weg” geraakt. Daar werd ik niet teleurgesteld.

Zowel bij het rijden naar als bij het terugkeren van de Delhaize stond ik twee maal, dus 2 x 2 = 4, voor een gesloten overweg. Werken, stiekeme treinen die van het weekend profiteren om wat extra rond te rijden kwestie van het niet te verleren? Ik moet jullie het antwoord schuldig blijven. Ik stond dus een eerste maal stil, maar spijtig genoeg niet echt lang. Ik was nog maar pas mijn zen-trance aan het vinden toen ik opnieuw mocht doorrijden. Gelukkig voor mij kwam er direct een tweede trein, zodat ik toch de kans kreeg helemaal rustig te worden. Het leven stond stil. Geen beslommeringen van alledag. Diepe positieve gedachten maakten zich van mijn geest meester.

De kassadrukte van het warenhuis en de stuurmanskunst van bepaalde klanten zorgden er echter voor dat mijn innerlijke rust smolt als spreekwoordelijke sneeuw voor de zon. Maar niet getreurd, de spoorweg had dit gemerkt! Bij mijn terugkeer opnieuw twee maal voor de overweg en nu voldoende lang zodat ik echt helemaal zen was toen ik met mijn boodschappen thuiskwam.

Dank u NMBS voor dit bijna dagelijkse ritueel. Weg met die dure stressgoeroes en flexibele yogameesters! De spoorweg zorgt voor mijn geestelijke gezondheid, waarvoor dank. En toppunt: volledig gratis, waar vind je dat de dag van vandaag nog? Maar vertel dit niet verder a.u.b. want anders moet ik straks nog betalen voor deze niet te missen momenten van metafysische reflectie.

Belleman (zzz…zzz…)